profile

Vanliga frågor

 


F: Hur gör jag för att köpa receptfria eller receptbelagda glasögon?

S: När du har hittat en båge som du tycker om under fliken "glasögon" får du först välja vilken typ av glas du vill ha och därefter eventuella tillval. Om du valt glasögon med styrka kommer det att dyka upp en ruta där du fyller i ditt recept, alternativt bifogar ditt recept som en fil. 

Från Sverige erbjuder vi betalning med faktura via Klarna, betal- och kreditkort, direktbetalning samt Swish eller Paypal som betalnings alternativ.

Kunder från ett annat land som till exempel Danmark, Finland eller andra EU länder kan betala med Paypal.

När du är klar ska du klicka på den blå knappen ’’Slutför köp och betala’’

Vi kommer att spara dina personuppgifter samt eventuellt ditt recept i vårt system för att det ska bli enklare för dig att handla hos oss igen! Köp nya glasögon här. Köp glasögon, eller byt glas i din befintliga båge!

 


F. Jag är svensk men bor i annat EU land. Kan jag byta glas i mina bågar hos er?

S. Vi skickar glasögon över hela Sverige och även till andra EU länder. Det är lätt att ordna nya glasögonbågar med oss. Om du gör beställningen för glasbyte från ett annat land så skickar du bågarna själv. Vid beställning från utlandet (Danmark, Finland eller andra EU-länder) börjar vi med arbetet efter att du har genomfört betalningen. Packa ner glasögonen noggrant i en kartong så att de inte skadas under transport. 

Ett förslag är att lägga glasögonen i ett fodral innan dem placeras i kartongen som ska skickas till oss. Skicka paketet till adressen: RenOptik, Hallonvägen 4, 82135 Bollnäs, Sverige.


F: Vad har ni för leveranstid för era glasögon?

S: Från det att vi mottagit din beställning brukar det ta omkring 1-3 veckor innan du får hem dina glasögon. Vissa recept kräver att vi beställer in speciella linser vilket kan göra leveranstiden något längre. Efter att du har bekräftat din beställning kommer vi att meddela dig om den förväntade leveransdagen. För leverans till utlandet, vänligen kontakta vår kundtjänst.


F: Tillkommer det någon extra avgift utöver det pris som står angivet?

S: Nej, vanligtvis tillkommer det inga extraavgifter för våra produkter. Priserna som står angivna på vår webbsida är de slutgiltiga priserna. Men ibland kan vissa bågar kräva speciella glas eller extra arbete som kan öka kostnaderna. Om så är fallet kommer vi att kontakta dig för att informera om eventuella tillkommande avgifter. Detta händer dock mycket sällan.

F: Hur fungerar ’’Prova Online’’?

S: För att komma åt vårt virtuella Prova Online-verktyg, klicka på ’’Prova Online" -knappen i botten på sidan till vänster eller på den blåa knappen över varje båge. Därefter kommer du att få instruktioner för hur du laddar upp ett lämpligt foto av dig själv. Välj en bild med bra ljus. Sedan är det bara att börja prova olika bågar virtuellt! Det virtuella Prova Online-verktyget är bra för att se hur bågarna passar dig men tänk på att denna bild aldrig är hundra procent verklighetstrogen.

Vi rekommenderar därför att du, om möjligt, lånar bågar att prova hemma (läs mer här). Om du har några funderingar eller vill ha hjälp med att hitta bågar som passar för just dig kan du mejla oss på [email protected]


 

F: Kostar det något att låna hem bågar?

S: Nej, att låna hem bågar är helt kostnadsfritt. Det är bara att låna 3 nya bågar om du inte hittar rätt på en gång! 

Kortfilm om att låna hem glasögon!


F: Vilka eventuella risker finns det med att låna och prova glasögon hemma?

S: Om du beställer hem en båge för att prova medför det inget köptvång och returportot är betalt. 


F: Kan ni sätta in nya slipade glas i min gamla båge?

S: Ja, vi kan sätta in nya slipade glas i din gamla båge förutsatt att den är i gott skick. Vi byter även glas i solglasögon. Du kan läsa mer under fliken "Byta glas".


F: Jag köpte ett par glasögon, med styrka på second hand och jag skulle vilja ha glas utan styrka. Tar ni emot gamla retrobågar? 

S: Ja, det kan vi göra. Vi kan även byta glasen i antika glasögonbågar, men bågen måste vara i gott skick och inte ha några sprickor.


F: Kan ni sätta in nya enkelslipade färgade glas i mina befintliga solglasögon?

S: Ja, vi kan sätta in nya enkelslipade färgade glas och även färgskiftande glas i dina befintliga solglasögon. Du kan behålla de gamla glasen som redan sitter i bågen.


F: Hur gör man för att byta glas i egen halvbåge?

S: Vanligtvis gör vi nya glas med exakt samma form som de befintliga glasen i halvbågen (antingen med hjälp av mallen eller de gamla glasen). Om du vill ha nya glas med en annan form, kan vi skapa en ny mall baserat på dina ritningar. Detta skulle kosta 300 kronor extra. Byta glas i din båge med delram.


F: Min ögonläkare har inte alla mina värden! Varför inte?

S: Det stämmer. Ögonläkarens uppgift är ju att undersöka och behandla sjukdomar i ögat. Som ett led i detta arbete kanske ögonläkaren har provat med glas för att avgöra hur du ser. Detta endast med tanke på din ögonsjukdom. Ögonläkaren har alltså då inte gjort någon egentlig synundersökning för glasögon och har därför inga exakta värden att lämna. För att få alla dina värden för glasögon måste du gå till en optiker. 


F: Jag har gjort flera synundersökningar och fått recept med olika värden. Varför?

S: Att synundersökningarna visar olika värden kan bero på att ögat är en mjuk struktur och att värdena kan variera något beroende på faktorer som trötthet eller uppmärksamhetsnivå vid undersökningstillfället. Undersökaren kan ibland justera receptet för att glasen ska kännas bekväma om synfelet är mycket olika på höger och vänster öga. Detta är en bedömningsfråga som beror på den enskilda undersökarens bedömning, vilket kan vara en ytterligare orsak till att receptvärdena kan variera. Men skillnaderna ska normalt sett vara minimala.


F. Varför blir mina glas lätt smutsiga och samtidigt svåra att rengöra?

S. Du kanske har valt glasögon utan antistatisk behandling. Det gör att damm enkelt fastnar på dina glasögonglas och det blir svåra att göra rent. Välj därför alltid glasögon med antistatisk behandling. Det hjälper dina glas att hålla sig rena längre och gör det enklare att rengöra när det behövs.

Det är viktigt att rengöra glasögon på rätt sätt. Behandlingen "Extra Behandling" är den behandling som har antistatisk effekt och som även är fett och vattenavstötande. Läs mer om glas och tillval här.


F. Kan ni byta glas om jag har stora glas på mina glasögon?

S. Ja, vi kan byta glas även om dina glasögon har stora glas. Om avståndet från din pupill till glasets kant är längre än 37,5 mm, blir diametern på glaset minst 75 mm och det tillkommer en extra avgift. Vi kan dock inte byta glas i bågar med en diameter över 80 mm.

F. Hur skickar jag mina glasögon till er för glasbyte?

S. Du kan skicka dina glasögon till oss gratis genom att fästa svarpostetiketten på paketet som fås efter beställning. Du kan också skicka rekommenderat (spårbart fraktalternativ med försäkring från posttjänsten du använder) till adressen: RenOptik, Box 393, 82126 Bollnäs Sverige.


F. Hur köper jag solglasögon med styrka?

S. För att köpa solglasögon med styrka behöver du först genomgå en synundersökning och få ett recept från en optiker eller ögonläkare. Sedan kan du välja en båge utifrån vårt sortiment, välja typ av glasögon (till exempel läsglasögon), välja tjocklek på glasen (beroende på index), välja ytbehandlingar och färga glasen med en eller två färger (gradient) samt välja hur pass transparenta du vill att glasen ska vara. När du har gjort dessa val kan du slutföra ditt köp. Läs mer solglasögon med styrka.


F: Vilken mörkhetsgrad ska jag välja på solglasögon som kommer att användas vid bilkörning?

S: Vid bilkörning är en mörkhetsgrad på maximalt 85% lämplig. På solglasögon för allmänt bruk rekommenderar vi istället ca 80% mörkhetsgrad ("standard" solglasögon), och vid speciella aktiviteter som skid- eller båtåkning lämpar sig våra allra mörkaste solglas bäst.

Kategori 1 - Lite tonade glasögon (från 10 % (faktiskt osynlig) till 30 %) Det här passar bra för dig som är lite ljuskänslig. 

Kategori 2 -  (från 30% till 60%) är lämplig för dig som är mer ljuskänslig.

Kategori 3 - (från 60% till 80%) - "vanliga" solglasögon.

Kategori 4(över 85%) är för mörka glasögon, till exempel för skidåkare. Denna kategori är förbjuden vid bilkörning.


F: Slipar ni glasögon även i extrema värden?

S: Ja, vi kan tillverka glasögon för mycket höga värden och även glasögon för stark astigmatism eller med PRISMA. För mer information, vänligen kontakta vår kundtjänst.


F: Vad betyder pupillavstånd?

S: Pupillavståndet utgör avståndet mellan pupillerna mätt i millimeter. När man läser eller i övrigt tittar på något som befinner sig väldigt nära så vrids ögonen in något och pupillavståndet minskar med några millimeter. Därför anges ofta två värden på pupillavstånd. Ett för syn på långt håll och ett för syn på nära håll (exempelvis 62/58). Du kan läsa mer om detta under fliken ’’Pupill avstånd’’


F: Hur kan ni ha så låga priser på era glasögon?

S: Genom att ha en effektiv och optimerad beställningssprocess kan vi bearbeta fler beställningar på kortare tid, vilket hjälper oss att minska våra kostnader och erbjuda lägre priser till våra kunder. En annan orsakt är att vi inte har dyra lokaler, som fysiska butiker normalt sett har. Vi har inget behov av att anställa personal för att bemanna butiker, vilket minskar våra personalkostnader.

Sammanfattningsvis är det en kombination av faktorer som gör att vi som nätbaserat företag kan hålla våra priser konkurrenskraftiga.

Designen och kvaliteten på våra glasögon är precis som hos optikern, vilket flera tusen kunder redan har upptäckt.

Det här är något som du drar nytta av som privatperson och faktiskt också då du driver bolag och behöver hjälp med terminalgasögon till anställda. Vi vill att alla ska ha möjlighet till riktigt bra glasögon och gör vårt bästa för att hålla priserna rimliga.


F: Hur sker betalning?

S: Betalning sker tryggt och enkelt via Klarna Checkout, PayPal eller Swish.

Med Klarna Checkout kan du välja själv om du vill betala din order med faktura betala senare upp till 30 dagar (gratis), kontokredit, kortbetalning eller direkt via bank.

Betalning med Paypal >>> Snabb och smidig betalning.

Du behöver bara komma ihåg din e-postadress och ditt PayPal-lösenord. Glöm allt om långa kortnummer och säkerhetskoder. 

Du kan använda ett kreditkort för att betala om du inte har något PayPal-konto. Som PayPal-gäst kan du använda ditt kreditkort med gästbetalning. 

Men om du registrerar dig för ett PayPal-konto har du fler alternativ när du betalar. 

Swish >>> Betalningsalternativ för alla kunder i Sverige. Betalas enkelt och säkert via appen på er mobil till vårt swish nr: 123 521 55 20

Dina betalningsuppgifter är trygga, oavsett vilken betalningsmetod du använder. Vi får betalt men kan aldrig se dina bankkontodetaljer eller betal-/kreditkortsnummer. 


F. Hur sker betalning med Swish?

S: För att betala med Swish som betalningsmetod skall du välja Swish i kassan. Vänligen fylla in alla dina uppgifter så kommer du till "Tack för din order" sidan.

På den sidan kan du se RenOptiks Swish nummer och order nummer som du måste skriva i meddelandefältet samt belopp som du ska betala. Vi skickar varorna när betalning kommit oss tillhanda.

Om du inte har Swish sedan tidigare.

  • Med Swish sker betalningen från privatpersonens mobil till ert konto på ett ögonblick. 
  • Du får betalt direkt, alla dagar i veckan, dygnet runt, året om. 
  • Swish Företag är ett smidigt alternativ till kontantbetalningar och ett komplement till andra betalalternativ. 
  • Det finns Swish appar för iPhone, Android och Windows phone. 

Dina fördelar:

  • Pengarna förs över direkt och kommer in på kontot inom några sekunder.
  • Det krävs inga kontanter eller kort för att betala.
  • Det går att betala- var som helst, när som helst. Allt du behöver för att betala är en mobiltelefon och Swish-appen.

Det enda du behöver veta för att swisha pengar till en annan Swish-användare är mottagarens mobil- eller Swish-nummer. Pengarna kommer in på kontot inom loppet av några sekunder.
Med Swish behövs inga kontonummer för att skicka pengar. Skriv in mottagarens mobilnummer (betalning till privatpersoner) eller Swish-nummer (betalning till företag, föreningar och organisationer) i Swish-appen och klicka på Betala.Du ansluter Swish till ditt bankkonto, så att du kan skicka och ta emot betalningar direkt till och från kontot – när du vill och var du vill.

Betalningarna godkänns med hjälp av Mobilt BankID. Lika enkelt och säkert som i internetbanken och mobilbanken.

Kom igång med Swish! Klicka här för alla frågor och svar hur du kommer igång med Swish.


F: Hur kommer jag i kontakt med er?

S: Du kan komma i kontakta med oss via mail på [email protected]. Vi svarar dig inom 24 timmar. Om vi är online kan du chatta med oss, annars kan du lämna ett meddelande till oss så svarar vi så snabbt vi kan! Du kan även skriva till oss via vårt frågeformulär.


F: Vad händer om mina glasögon är skadade?

S: Vår förpacknings- och logistikavdelning ser till att alla våra glasögon förpackas noggrant för att minska risken för att dina glasögon skulle skadas under transporten. Skulle det, mot förmodan, hända att dina glasögon kommer hem till dig skadade, vänligen kontakta oss så hjälper vi dig. Tänk på att uppge så många detaljer som möjligt för att vi snabbt och enkelt ska kunna lösa problemet.


F: Behöver jag skicka en kopia av mitt recept till er?

S: Så länge du har ett aktuellt recept och känner dig säker på informationen som behöver fyllas i på vår beställningssida behöver vi inte se någon kopia. Du får gärna skicka ett mail till oss med en kopia av ditt recept om du vill att vi tittar på det för förtydligande! Kom då ihåg att notera detta i informationsrutan när du genomför din beställning. 


F: Hur aktuellt måste mitt recept vara?

S: Ditt recept bör inte vara äldre än 2 år  gammalt (Vår rekommendation). Vi kan slipa glas efter alla recept. Det är upp till dig som kund att ange vilket recept vi ska följa. Tänk samtidigt på att de rekommenderade intervallen mellan ögonundersökningar kan variera beroende på ålder och hälsa.


F. Kommer någon att undersöka min beställning för att försäkra sig om att jag inte har gjort några uppenbara misstag?

S: Vi har ett team av kvalificerade optiker som kontrollerar och godkänner varje beställning som våra kunder gör. Om teamet hittar något som de tycker är ovanligt eller, baserat på deras kunskap, fel, kommer vi att ta kontakt med dig via mail eller telefon och be dig att bekräfta några av receptdetaljerna. Hos oss kan du alltså känna dig trygg i att din beställning är i säkra händer.